EVVO - plány Sva
Školní projekt EVVO – 2023 / 2024
pro školu: Svahová 26, 36001 Karlovy Vary
Identifikační údaje školy
Název: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A STŘEDNÍ ŠKOLA, KARLOVY VARY, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Sídlo: Vančurova 83/2, 360 17 Karlovy Vary
Kontakt: tel. 35960038
e-mail:spec-skoly@volny.cz
web:https://www.specskoly.cz
Ředitelka: Mgr. Martina Kheilová
Zástupkyně ředitelky: Mgr. Věra Sosnovcová
Právní forma: příspěvková organizace
Zřizovatel: Karlovarský kraj
Místa poskytovaného vzdělávání:
Svahová 26, Karlovy Vary 360 01
Koordinátor EVVO: Lenka Černá, DiS
E-mail koordinátora EVVO: l.cerna@specskoly.eu
Školní program environmentálního vzdělávání
Tento program vychází ze strategického dokumentu, Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR (dále jen SP EVVO ČR), který byl přijat usnesením vlády č. 1048/2000. SP EVVO ČR stanovuje cíle, nástroje a úkoly pro cílové skupiny:
1. veřejná správa
2. děti, mládež a pedagogičtí pracovníci
3. environmentální vzdělávání a osvěta v podnikové sféře
4. informace, osvěta a poradenství pro veřejnost
EVVO představuje jeden z klíčových preventivních nástrojů ochrany životního prostředí a je jedním z prostředků k naplnění udržitelného rozvoje. Do systému EVVO se začleňují kromě vzdělávacích aktivit spadajících z velké části do resortu školství i další aktivity zajišťované mimo resort, a to např. poskytování environmentálního poradenství a realizace osvětových aktivit včetně poskytování environmentálních informací odborné i široké veřejnosti
EVVO představuje nezastupitelný významný předpoklad udržitelného rozvoje. Vytváření podmínek pro jeho realizaci patří i mezi prvořadé zájmy Evropské unie. Základní podmínkou nastoupení cesty k udržitelnému rozvoji je zvýšení environmentálního vědomí občanů a jejich odborná připravenost pro kvalitativně nové přístupy v celé technickoekonomické a sociální oblasti.
EVVO klade důraz především na poznávání životního prostředí, na uvědomování si nezbytnosti zachovávání podmínek života, na poznávání vztahu člověka a životního prostředí.
Environmentální výchova je povinnou součástí vzdělávacích programů škol a součástí jejich režimu.
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta(EVVO)
"Výchova, osvěta a vzdělávání se provádějí tak, aby vedly k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, k vědomí odpovědnosti za udržení kvality životního prostředí a jeho jednotlivých složek a k úctě k životu ve všech jeho formách"
(Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů,§16)
Cílem EVVO je nejen vytváření pozitivních postojů k životnímu prostředí, k úctě k životu ve všech jeho formách, znalost a péče o prostředí kolem nás, ale i pochopení vzájemné provázanosti oblasti sociální, ekonomické a kulturní. Obsahem je vzdělávání, jež se vztahuje ke schopnosti realizování praktických akcí a rozvíjení informovaného zájmu o životní prostředí.
EVVO je i preventivním nástrojem ochrany životního prostředí.
Udržitelný rozvoj (UR)
Takový rozvoj, který současným a budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystému (Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů). Udržitelným rozvojem se rozumí přístup k plánování a procesu rozhodování, jehož cílem je dosažení skutečného a trvalého snižování sociální a ekonomické nerovnosti a ochrana životního prostředí. Udržitelný rozvoj je ucelený koncept, který zahrnuje všechny lidské činnosti až po místní úroveň a jehož cílem je zkvalitnění života současné generace, tak i generace budoucí, je založen na demokracii, vládě práva a respektu základních práv zahrnujících svobodu, rovné příležitosti a kulturní rozmanitost.
Ekologická výchova si klade za cíl probouzet v lidech zájem o přírodu a všechno živé. Učí vnímat v souvislostech, ve vzájemné harmonii používat cit a rozum, a chovat se odpovědně k světu, lidem a přírodě.
Hlavní zásady programu
Školní program EV vychází z RVP a ŠVP
Environmentální vzdělávání je začleněno do výuky několika způsoby:
1. prostřednictvím jednotlivých průřezových témat
2. prostřednictvím jednotlivých předmětů (uvedeno v ŠVP, kde jsou přesně vymezeny cíle a konkrétní učivo)
3. prostřednictvím vhodné volby metod a forem vzdělávání, a to jsou takové metody a formy, které vedou k aktivizaci žáků a k podpoře činnostního učení.
4. prostřednictvím mezipředmětových vztahů
5. prostřednictvím jednotlivých předmětů v dané vzdělávací oblasti, zde je ponechán volný prostor pro tvořivost učitele
6. prostřednictvím jednotlivých konkrétních činností
7. prostřednictvím plnění Mezinárodních a světových dnů k životnímu prostředí.
Školní program EV (ŠPEV) vznikl za spolupráce všech pedagogických pracovníků.
Jedná se o dlouhodobý dokument, jehož část "Roční školní program EVVO" se každý rok obměňuje a to včetně cílů, které jsou dány škole i žákům.
ŠPEV je součástí ŠVP, v němž jsou uvedeny odkazy na ŠPEV.
Cíle environmentálního vzdělávání
ŠPEV vede ke spolupráci s rodinou, s obcí a jinými subjekty.
ŠPEV vede k využívání středisek, center ekologické výchovy a jejich zařízení k EV.
ŠPEV vede ke vzdělávání pedagogů v oblasti environmentální výchovy.
ŠPEV vede k vytváření a uvědomování si vztahů člověka a prostředí ve kterém žijeme.
ŠPEV se snaží zabezpečovat ekologický provoz školy a jeho náplní jsou další ekologické činnosti jako je šetření energií, vodou, třídění odpadů, péče o zeleň, výzdoba školy – pěstování a péče o pokojové rostliny.
ŠPEV vede ke snížení produkce směsného odpadu na škole.
Spolupracovat s rodiči, zvýšit informovanost žáků a rodičů.
Vést žáky ke vzájemné spolupráci při plnění úkolů.
Ročníškolní program EVVO –školní rok 2023/2024
Celoroční školní projekt:
Ochrana přírody = OCHRANA ZDRAVÍ
1. Lesní pedagogika - ochrana lesa, lesní ekosystém
Lesní pedagogika je jedna z metod lesnické a environmentální osvěty. Přibližuje návštěvníkům lesa lesní ekosystém, trvale udržitelné lesní hospodářství, smysl hospodaření v lesích a užitky, které les člověku přináší. Důraz je kladen na zážitkové a interaktivní učení, které zaručuje větší schopnost vnímání, vstřebávání a zapamatování si získaných informací.
Program je koncipován jako vycházka s lesníky do přírody v lokalitách Bukovina při LS Valeč a Kyselka při LS Dolní Lomnice.
Na děti při vycházce čekají zastávky, při kterých se prostřednictvím her, ukázek a úkolů učí rozeznávat dřeviny, byliny a keře. Poznávají lesní zvěř, způsoby jejího života a vazby v lesních ekosystémech. Věnují se pěstování lesa, výchově porostu, ochraně lesa i těžbě surovin v lese. Přímo i nepřímo si mohou vyzkoušet některé aktivity z lesnické i myslivecké praxe např. výsadba, péče o sazenice, prořezávky, měření a počítání, péče o zvěř a mnoho jiných. Děti se seznamují s lesem nejen jako s ekosystémem, ale aktivity jsou zaměřeny také na vzájemnou interakci a souvislosti mezi ekonomickými, sociálními, environmentálními a právními aspekty rozvoje.
Cíl lesní pedagogiky:
- prohloubit zájem dětí o les, přírodu a dřevo jako obnovitelnou surovinu
- objasnit úlohu lesníka a myslivce v rámci trvale udržitelného hospodaření v lese
- budovat a podporovat pozitivní vztah k lesnímu hospodářství
Nabídka činností:
- zážitkové výukové programy v lese, poznávání lesa všemi smysly – fauna, flora, hospodaření s přírodním bohatstvím. interaktivní diskuze, praktické ukázky, zábavné hry.
- návštěva lesníků ve škole, seznámení dětí s náplní své práce, lesem a zvěří, praktické ukázky a hry.
- exkurze do lesa – polesí Bukovina, Dolní Lomnice
Témata lesní pedagogiky:
- Co se děje v lese? (dle ročních období)
- Les jako ekosystém
- Život stromu (od semínka po dřevěný výrobek)
- Ochrana lesa
- Funkce lesa
- Programy sestavené na míru podle charakteristiky kolektivu a probíraného učiva (např. matematické a fyzikální úlohy, dějepis, přírodopis, biologie, výtvarná výchova)
2. Ochrana přírody = OCHRANA ZDRAVÍ
Chráníme-li přírodu kolem nás, chráníme sami sebe, hlavně své zdraví.
Budeme dodržovat tyto zásady:
- Nepůsobíme v přírodě nepořádek
- Vše co do přírody přineseme si take odneseme
- Šetříme přírodními zdroji (voda, energie, potraviny)
- Třídíme odpad
- Vedeme zdraví způsob života (pohyb, biorytmus, zdravé stravování, pitný režim)
3. Úkol 1. Pololetí – Vytvoření zdravého životního prostředí ve své třídě
- Založení zeleného koutku, péče o něj
- Pravidelné větrání ve třídě
- Zařazování tělovýchovných a relaxačních chvilek
- Pobyt a pohyb v přírodě
- Otužování vzduchem
- Upevňování hygienických návyků
- Vštěpování zásad zdravé životosprávy
- Příprava zdravých svačinek
Úkolem tohoto pololetí je vybrat si nějakou činnost, kterou zdokumentujete a vytvoříte jednoduchou prezentaci, tu následně vytisknete a do 15. ledna odevzdáte (formát A4).
PLÁN ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY – 1. POLOLETÍ
Školní EVVO desatero:
- třídíme odpad, snižujeme produkci odpadu na
škole
- šetříme vodou a chápeme významem vody pro život člověka
- chráníme přírodu, uklízíme okolí školy, jsme ohleduplní k přírodě
- pečujeme o květiny v prostorách školy, zakládáme zelené koutky
- dbáme na čistotu prostředí
- podílíme se na výzdobě školy a tříd
- šetříme elektrickou energií, snižujeme spotřebu energie na škole
- chráníme své zdraví, zdravě se stravujeme, žijeme zdravý život, sportujeme
- dodržujeme hygienické návyky
- pracujeme s materiálem Záchranného kruhu, plníme úkoly EVVO
Datum: 30. 9. 2023 Vypracovala: Lenka Černá, DiS - koordinátorka EVVO